Terjemah Blog Ini / Translate This Blog

 
Seri Saujana

Ahad, 16 Ogos 2009

Hari Pemuliharaan Flora dan Fauna - Orang Utan


0leh: Anniliza Binti Mohd Isa
Selasa, 28 April 2009

Orang Utan adalah haiwan yang semakin terancam disebabkan kerakusan manusia yang mengejar kemajuan tanpa memikirkan kepentingan alam sekitar flora dan fauna untuk generasi muda akan datang. Orang Utan adalah spesis haiwan yang hidup di hutan dan memakan tumbuh-tumbuhan seperti buah pokok ara, daun-daun, kulit kayu, buah-buahan dan pucuk kayu. Orang Utan hidup bersendirian di mana hanya ibu dan anak yang mempunyai hubungan yang kekal. Orang Utan semakin terancam disebabkan habitat mereka telah dimusnahkan oleh kegiatan manusia seperti pembukaan ladang-ladang kelapa sawit, pembalakan haram, pemburuan haram dan perdagangan binatang kesayangan.

Kerajaan telah mengambil langkah inisiatif untuk mengatasi masalah kepupusan Orang Utan di Malaysia. Di mana terdapat sebuah hospital telah ditubuhkan pada Mac 2004 di kawasan Peranginan Alam Sekitar Bukit Merah di Malaysia yang menjaga anak bayi Orang Utan berbulu merah sehingga mencapai umur setahun. Kemudian mereka akan dihantar ke pusat pemuliharaan Orang Utan contohnya seperti Pusat Pemuliharaan Orang Sepilok, Sandakan, Sabah.

Justeru itu, atas kesedaran dan keprihatinan sebagai warga muka bumi ini, maka "Hari Pemuliharaan Flora Dan Fauna- Orang Utan" telah dirancangkan sebagai salah satu sokongan kepada kempen menyelamatkan hutan sekaligus flora dan fauna didalamnya. Projek ini dimulakan diperingkat seawal sekolah rendah bagi mendedahkan generasi muda kepada tanggungjawab dan peranan mereka. Jika pihak-pihak luar sanggup datang ke negara ini untuk membantu sebagai sukarelawan dan menderma serta melakukan berbagai usaha untuk menyelamatkan hutan kita, mengapakah kita sebagai masyarakat pribumi tidak mahu terlibat sama untuk mencurahkan tenaga dan bakti kepada tanahair sendiri? Apakah peranan kita sebagai rakyat Malaysia?

"Hari Pemuliharaan Flora & Fauna" adalah perancangan awal untuk menjadikan ia sebagai aktiviti tahunan yang boleh dijalankan di setiap sekolah samada di bandar dan luar bandar. Sebagai permulaanya, skop ini di kecilkan kepada Pemuliharaan Orang Utan Sahaja dan siapa tahu, jika ia mendapat sokongan maka tahun-tahun seterusnya kita boleh menjalankan penekanan terhadap jenis flora dan fauna lain yang sedang mengalami ancaman kepupusan.


Seri Saujana.

1 Komen:

naqeeblukhman 18/8/09 2:23 PTG  

comel org utan tu...
jgn jadi org utan dihutan disusukan
anak kat umah mati tak makan hehehehe

err korang dah aada anak ker huhuhuhu


yesss aku 1st pengomen huhuhuhuhu

glitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphics
glitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphicsglitter graphics
Photobucket

Kembali ke ATAS